Isnin, 23 Januari 2012

Dalam Diam Ku Mencintaimu (Part 2)


"Kau dah jilidkan tesis kau tu?" soal Izzat sambil mengambil karipap di depannya. Lapar seharian tidak makan. Sibuk menguruskan kerja-kerja terakhir berada di Universiti Teknologi Mara.

"Dalam proses, banyak lagi kerja aku yang tak siap lagi. Aku risau la Zat." Jawab Adwa.
"Apa kau nak risau? Buat slow-slow. Lama-lama siap la. Tak payah nak gopoh. Tak lari gunung dikejar. Tengok aku. Steady je."
"Kau memang. Semua okey. Tak ada yang tak okey."
"Ish, mana la nasi aku ni. Dah lama tunggu, aku lapar ni." Rungutnya sambil melilau-lilau mencari kelibat pekerja kedai makan.
"Kata steady. Sabar la kejap."
"Bab makan aku kurang sikit. Aku tak tahan sabar. Hal-hal lain serahkan kepada Encik Izzat Mohammad."
"Berlagak!"
"Sekali sekala tak mengapa Encik Adwa."
Pekerja kedai makan menghantar pesanan mereka.
"Terima kasih." Ucap Adwa.
Pekerja kedai makan berlalu selepas selesai menghantar pesanan mereka.
"Mana pulak Riz ni. Lambat betul." Rungut Izzat lagi.
"Dia lambat sikit kut. Maklum lah sibuk dengan persatuan. Presiden lagi. Semester depan praktikum. Tambah-tambah sibuk la budak tu."
"Ye la. Kau abang dia. Memang seorang yang memahami. Aku makan dulu. Lapar."
Adwa hanya menggeleng kepala melihat gelagat Izzat.
"Assalamualaikum." Sapa Mukhriz sambil duduk di sebelah Adwa.
"Waalaikummussalam. Lambat dik. Sibuk ke?" Soal Adwa.
"Sibuk sikit bang. Akhir-akhir semester macam ni la. Macam-macam kerja kena buat."
"Ye la. Order la makan tu. Abang belanja."
"Untungla. Kau pun belanja aku jugak nie Wa?" Tanya Izzat, tersengih.
"Kau kan ada duit. Bayar la. Aku belanja Riz je."
"Kedekut! Ada ubi ada batas lain hari aku balas. Huh."
Mereka ketawa mendengar kata-kata daripada Izzat.
"Aku tak nampak ubi pun Zat kat sini." Seloroh Adwa, menyakat kawan baiknya itu.
"Mentang-mentang la Riz tu adik kesayangan kau. Aku ni disisihkan la? Sedih aku Wa. Sampai hati kau buat aku macam ni." Kata Izzat dengan nada sedih.
"Relaks la bang. Jangan la sedih." Pujuk Mukhriz.
"Kau ni touching lebih la Zat. Aku gurau je pun. Kau antara kesayangan aku. Tak payah risau. Aku belanja kau."
"Macam tu la kawan aku dunia akhirat." Izzat menunjukkan thumbs up.
"Tadi kau cakap. Aku antara orang kesayangan kau. Siapa lagi yang lain. Selain aku, Riz, family, mak ayah kau." Sakat Izzat.
"Biarlah rahsia."
"Uhuh! Kontroversi. Apa pun, nak buat majlis nanti. Ajak aku. Kalau kau tak beritahu aku. Menangis aku."
"InsyaAllah kalau ada jodoh. Makan la. Aku ada banyak hal lagi nak urus ni."
"Okey bos!" kata Izzat dan Mukhriz serentak.

Hati lelaki ini sukar menidakkan perasaan cinta. Dia pasti. Dia cintakannya kerana Allah. InsyaAllah kalau ada jodoh akan diungkapkan kata-kata itu dan terus melamarnya menjadi suri hati ini. Namun, dia tak pasti sama ada dia mampu ataupun tidak. Dia ragu terhadap perasaan. Mana tahu, gadis tersebut akan menolak hasrat hatinya. Itu dia berserah kepada Yang Maha Mengetahui. Dia hanya mampu berdoa.

.....................................................................................................................................................................

"Mani, kau ni asyik mengelamun je la. Ada masalah ye?" Soal Zulaikha sambil menghampiri Amani yang sedang menonton televisyen.
"Eh kau Zue. Tak ada lah." Kataku sambil tersenyum ke arahnya.
" Ye la tu. Kau tengok tv tu sampai nak berlubang. Memang kau ada problem la Mani. Beritahu aku. Mana tahu aku dapat bantu selesaikan masalah kau."
"Entahla Zue. Sehari dua ni aku selalu teringatkan dia. Aku cuba nak kikis imej dia dari minda aku. Tapi tak boleh Zue."
"Angau kau lagi la ni. Patut la. Aku nak suruh kau lupakan dia. Mustahil."
"Em, apa kata aku kenalkan kau dengan kawan aku. Handsome. Baik punya la."
"Uish, kau ni buat lawak pulak."
"Dah tu. Nak buat macam mana lagi nak lupakan si 'dia' tu. Tak ada cara lain Mani."
"Astaghfirullahhal'azim Zue. Aku lalai. Aku ingat dia lebih aku ingatkan Allah. Sepatutnya aku berdoa. Meminta pertolongan daripadaNya. Bukan termenung. Astaghfirullah." ucapku sambil meraup mukanya dengan tangan kanannya.
"Lebih baik kau solat. Baca Al-Quran nak tenangkan jiwa kau tu."
Aku hanya mengangguk dan berdiri. Aku kembali duduk dan memeluk Zulaikha.
"Thanks Zue."
"Aku tak buat apa-apa pun Mani. Semuanya atas diri kau. Aku sebagai kawan perlu untuk aku ingatkan kau kepada Allah."
Aku meleraikan pelukan dan berlalu pergi untuk mengambil wuduk. Aku perlu tenangkan diriku.


BERSAMBUNG.......................................



0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...