Ahad, 29 Januari 2012

Dalam Diam Ku Mencintaimu (Part 4)


Zulaikha tersenyum lebar melihat Amani mendiamkan diri.

"Kau okey tak ini?" Soal Zulaikha.
"Okey aje." Jawabnya pendek.
"Betul ini?"
"Betul la."
"Nampak macam tak okey saja." Kata Zulaikha sambil menjeling ke arah Amani. Jelingan yang bermakna.
"Aku okey la. Kau ini yang salah anggap."
"Yelah itu. Padahal dalam hati dup dap dup dap." Kata Zulaikha sambil tergelak kecil.
Amani mencubit lengan Zulaikha.
"Aduh! Sakit la." Kata Zulaikha sambil menggosok-gosok tempat yang dicubit.
"Ada hati nak usik aku. Kan dah kena." Amani hanya tersenyum.
"Macam la aku tak tahu perasaan kau itu. Aku faham la."
Amani hanya diam.
"Mogok la tu."
"Tak sangka pulak dia tegur kau. Biasanya senyum pun tak. Hari ini hari istimewa kot. Senyum melebar sampai telinga kot tadi. Ataupun dia suka kat kau."
"Apa yang kau merepek ini?" Kata Amani sambil menggelengkan kepala.
"Mana tahu betul."
"Tak mungkin la Zue. Dia terlalu baik untuk aku. Aku tak sesuai untuk dia."
"Jodoh di tangan Tuhan. Kita tak tahu."
Amani hanya diam. Dia tak nak bagi ulasan dengan lebih lanjut.
....................................................................................................................................................

'Istikharah cinta memanggilku
memohon petunjukMu
satu nama teman setia naluriku berkata
di penantian luahan rasa
teguh satu pilihan
pemenuh separuh nafasku
dalam mahabbah rindu'

Telefon berdering minta diangkat. 'Bonda Tersayang' tertera di skrin. Segera dia menjawab panggilan itu.
"Assalamualaikum"
"Waalaikummussalam ibu. Ibu sihat?" soalnya sambil duduk di kerusi.
"Alhamdulilah ibu sihat. Mani?" Soal ibunya kembali.
"Alhamdulilah bu."
"Dah makan ke?"
"Alhamdulilah dah ibu. Baru selesai makan tadi. Ibu? Ayah sihat?"
"Alhamdulilah. Semua sihat alhamdulilah. Bila Mani nak balik rumah?" soal ibunya.
"InsyaAllah malam esok Mani ibu. Tiket pun dah beli."
"Ayah dah risau. Kenapa la Mani balik lambat sangat."
"Mani nak siapkan hal sikit ibu. Sebab itu la Mani balik lewat. Kenapa la ayah risau sangat." Katanya sambil tersenyum.
"Entah la ayah kamu itu. Macam la kamu ini tak balik. Kawan-kawan Mani semua dah balik ke?"
"Zue tak balik lagi. Dia pun balik esok jugak."
"Mani, ada orang datang rumah ini. InsyaAllah selamat sampai la kamu nanti."
"Esok Mani telefon ibu la ye."
"Kirim salam kat Zue. Assalamualaikum" ucap ibunnya sambil memutuskan talian.
"Waalaikummussalam."

"Zue, mak aku kirim salam." Kata Amani menghadap Zulaikha yang sedang menonton televisyen.
"Waalaikummussalam."
"Ayah aku risau sangat pasal aku. Risau kenapa aku balik lewat."
"Biasalah, anak dara dia. Mesti la risau lebih. Entah-entah dia dah ada calon untuk kau. Sebab itu la dia risau."
"Merepek tak habis-habis la kau ini."
"Mana la tahu."
"Malas la aku layan kau. Lebih baik aku layan Facebook." Kata Amani sambil berdiri.
"Mengaku saja la. Kau sayang dia Mani." Kata Zulaikha sambil menjeling ke arah Amani.
"Apa pula kau mengarut ini Mani?"
"Buat-buat tak faham la pula."
"Terus terang saja Zue. Jangan nak berkias."
"Kau sayang Adwa. Kau tak boleh lupakan dia kan?"
"Kau ini tak habis-habis nak sebut pasal dia. Boleh tak kau jangan sebut nama dia." Kata Amani, bersuara keras. Geram.
"Maaf. Aku gurau saja. Kau jangan ambil hati. Aku minta maaf." Kata Zulaikha, merendahkan suaranya.
"Aku pun minta maaf. Aku tak dapat kawal emosi aku. Kau jangan sebut nama dia lagi. Aku dalam proses nak lupakan dia."
"Ye la Mani." Kata Zulaikha sambil mendekati Amani.

BERSAMBUNG...........................................................
"






0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...