Khamis, 18 Oktober 2012

JODOH


Assalamualaikum...Cincin kahwin?? Saya nak buat entri pasal kahwin lagi ke? Ya. Opps, kenapa saya kerap menulis pasal kahwin? Perkara ini berlaku secara kebetulan. Sebenarnya ada seorang hamba Allah bertanya mengenai jodoh. Katanya ' Kalau orang kelantan ni dia mesti nak kahwin dengan orang kelantan juga ke?'
Al-maklumlah, saya ni orang kelantan. Jujurnya, saya sendiri tak tahu jodoh saya sendiri. Jodoh dan ajal maut ditentukan oleh Allah. Kita hanya merancang. Tapi ayah saya dia nak anak-anaknya kahwin dengan orang Kelantan. Ibu bapa kita bukannya apa, dia nak mudahkan urusan kita. Contohnya nak kenduri, rumah dekat senang, jimat duit sikit. Balik raya pun senang. 1 arah sahaja. Saya sedikit pun tak kisah jodoh saya tue berasal dari mana. Meskipun dari Jepun, Korea, China, Amerika, Australia, New Zealand yang penting dia Islam, boleh menerima saya dan keluarga, sayang saya di dunia dan akhirat, itu dah cukup bagi saya. Yang penting dia ikhlas dalam perhubungan. Masing-masing mampu berfikir baik dan buruk, mampu menilai sendiri. Kalau ada pasangan yang kahwin senegeri, sekampung dan seangkatan dengannya, bagi saya, itu lah jodoh. Kita tak boleh tolak jodoh itu. Istikarah pun penting dalam menentukan jodoh. Kena contact Allah juga. Mohon petunjuk daripadaNya.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...